Datum: maandag 10 januari 2011
Docenten: Sef Peeters (mentor) en Rob Leijdekkers
Competentie assessment.
10:00 - 11:00
Samen met Fleur Bakermans en Myriam Claassen
Vandaag was het competentie assessment. Helaas had ik (en de meeste studiegenoten van mij) de bedoeling iets verkeerd ingeschat. We hebben ons allemaal eigenlijk meer voorbereid op een beoordeling dan een assessment. Hoewel ik van te voren (mijn zelfreflecties erbij nemend) me wel gericht heb op de competenties, had ik mijn werk wel per vak en periode opgehangen. Omdat ik al vroeg aan de beurt was (ik was om half 9 op school) had ik niet zoveel tijd om mijn selectie te maken en op te hangen. Het was nog steeds veel werk, maar ik denk dat als ik meer tijd had gehad dat ik er verder werk had uitgeselecteerd en de selectie kleiner had gemaakt.
Verder had ik me wel op het assessment gericht en niet op een 'beoordeling', werk voor de selectie uitzoekend als illustratie bij de competenties. Om voor mijzelf nog een beetje overzicht te houden heb ik wel alles opgehangen per vak en periode (eerst alles per vak van periode 1 en dan alles per vak van periode 2).
Tijdens het assessment kon ik mijn woorden niet meer vinden. Ik moest beginnen met mijn verhaal. Ik had er van te voren zeker over nagedacht, en had ook een vel bij met een korte versie. Maar ineens had ik het gevoel dat dat verhaal echt niet goed was, en veel te veel (alle competenties afgaand + werk erbij als voorbeeld/illustratie). Toen hebben de docenten maar vragen gesteld, en zijn we ingegaan op de 2 competenties die volgens mij het belangrijkste zijn geweest dit half jaar. Deze competenties waren Groei & Vernieuwing en Kritische Reflectie.
---- meer volgt---
Ook heb ik nog mijn zelfevaluatie kort besproken met de docent(en). Ik snap nu, achteraf, veel beter wat ik had moeten doen bij zowel de zelfevaluatie en het assessment. Ik dacht dat ik alles elke keer helemaal opnieuw moest aantonen. Ook bij het assessment. Per competentie had ik een aantal illustrerende voorbeelden gekozen in mijn werk, en de daarbij horende toelichting. Uiteindelijk blijkt dat ik me meer moet richten op wat belangrijk voor mij is, wat ik heb geleerd, wat juist goed ging en wat niet zo goed ging. Of nu ja, dat vertel ik ook allemaal uitgebreid. Ik zou eerder de andere dingen die niet zo spraakmakend waren eruit moeten houden.
De volgende keer print ik mijn zelfreflectie uit en beperk ik mezelf tot het vak wat er standaard op staat.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten